
Інклюзія в сучасному світі має працювати на всіх рівнях — від державних програм до новітніх технологій. Один із прикладів такої комплексної роботи — Південна Корея. У країні вже діють державні ініціативи для людей з інвалідністю. Наприклад, у метро є окремі місця для вагітних жінок, пандуси для людей на кріслах колісних, спеціальні кнопки виклику допомоги. Та на цьому Корея не зупинилась — держава та приватні компанії почали створювати технологічні рішення, що допомагають людям з інвалідністю жити комфортніше та бути повноцінною частиною суспільства.
Станом на 2023 рік у Південній Кореї проживало понад 2,64 мільйона людей з інвалідністю. Це приблизно 5,1% від усього населення. Половина з них — люди віком від 65 років і старші. Найпоширеніші типи інвалідності — фізичні порушення (понад 50%). Далі йдуть сенсорні порушення (порушення зору та слуху) — близько 26,3%, інтелектуальні — 11,9% та психічні — 10,4%.


Як і в інших країнах, ці люди часто стикаються з труднощами: низькими рівнями працевлаштування та доступності інфраструктури, фінансовими труднощами та обмеженим доступом до цифрових технологій. Але корейці, як з боку влади, так і звичайних громадян, почали вирішувати, яким чином можна подолати ці перепони. Тому найбільше вони зосередилися на інклюзивній інфраструктурі громадського транспорту, роботизованих екзоскелетах, смарт-містах та роботах-компаньонах, що підтримують людину в побуті.
Інклюзивна інфраструктура громадського транспорту
У великих містах Південної Кореї, наприклад Сеулі, багато уваги приділяють зручності транспорту для всіх людей. Особливо для тих, хто має порушення зору або проблеми з пересуванням. Тут активно використовують низькопідлогові автобуси та спеціальне покриття на тротуарах, яке допомагає орієнтуватися людям із порушеннями зору.
Станом на 2024 рік Сеулом курсували майже п’ять тисяч низькопідлогових автобусів. Але цього року місто планує зробити так, щоб усі міські маршрути були забезпечені саме подібним транспортом. Загалом стандартний корейський автобус, порівнюючи з українським, менший та має один вхід та один вихід (це створено для полегшення комунікації та оплати проїзду). Водночас низькопідлогові автобуси мають низку переваг над звичайними. Вони не мають сходинок, тому людям з інвалідністю або батькам з візочками легко зайти. Там є висувні пандуси, місця для фіксації візків, а також спеціальні сидіння для літніх людей, вагітних, людей з інвалідністю чи дітей. Такі місця у Кореї поважають, їх ніколи не займають ті, кому вони не призначені — навіть у час пік. Це не лише правило, а звична поведінка.
Така ж система працює і в метрополітені. Тут, крім цього, також працюють над розширенням кількості зупинок, пристосованих для вільної мобільності людей з інвалідністю.

Ще одне цікаве рішення — це розумні пішохідні переходи. Їх почали використовувати в Сеулі та місті Сеонгнам, щоб зменшити кількість ДТП за участі пішоходів. Подібні пішохідні системи відрізняються радарами та тепловими камерами, що виявляють пішоходів, які наближаються або перебувають на переході. Для того щоб водії розуміли, чи є людина на дорозі, у ці переходи вмонтували LED-освітлення. Додали також звукові сигнали, щоб люди з порушенням зору могли почути, коли безпечно переходити. Пішоходи отримують сповіщення, якщо вони дивляться в телефон і підходять до переходу. Це допомагає не відволікатися й бути уважними на дорозі.

У Сеулі також працюють спеціальні таксі для людей на кріслах колісних. У 2023 році таких машин було 747. Вони мають вигляд жовтих фургонів, що, мають пандуси або підйомники. У кожному може їхати одна людина на візку і ще п’ятеро пасажирів. Замовити таке таксі можна за телефоном або через додаток.
Ще один зручний сервіс працює в місті Пусан. Там запровадили додаток «Dagachi Naranhi» — у перекладі «Пліч-о-пліч». Він допомагає людям з порушеннями зору орієнтуватися в метро. У додатку є голосові підказки, які допомагають знайти вихід, платформу або ескалатор. GPS визначає точне місце, де зараз перебуває людина, і допомагає прокласти маршрут. Додаток також показує розклад поїздів та важливі оголошення. Завдяки «Dagachi Naranhi» люди можуть самостійно користуватися метро, без допомоги рідних або супроводу. Це робить їх більш незалежними і впевненими.
Поговорімо також і про інші універсальні рішення для населення.
Інтелектуальні кіоски без бар’єрів
Інтелектуальні кіоски — це пристрої, якими можуть зручно користуватись люди з різними типами інвалідності.Чотири таких кіоски вже встановили в Національному музеї Кореї (Сеул). У Пусані їх поставили ще у 2021 році на станціях метро, щоб допомогти людям з обмеженою мобільністю.
Кіоск сам підлаштовує екран під зріст людини, тому ним можуть скористатися діти, літні люди або ті, хто на кріслах колісних. Якщо в людини є порушення зору — вона може користуватися шрифтом Брайля та спеціальними тактильними мітками. Це допомагає зрозуміти, де що знаходиться, і як обрати потрібну функцію.
У кіосках є також камери зі штучним інтелектом. Вони вміють «читати» жестову мову і показують на екрані корисну інформацію для людей із порушеннями слуху. А якщо щось незрозуміло — завжди можна подивитися відеоінструкції. У них фахівці пояснюють, як усе працює.

Інтелектуальний кіоск/Smart City Korea
«Безбар’єрні» смарт-міста у Пусані
У місті Пусан, на півдні Південної Кореї, міська влада разом із компанією Dot Inc. працює над створенням безбар’єрного смарт-міста. Його мета — зробити інфраструктуру зручною для людей з інвалідністю.
Окрім окремих зручностей на вулицях, вони хочуть створити повноцінний простір, який буде доступним для всіх.
У цьому місті вже працює сучасна транспортна система, якою можуть без проблем користуватись люди з інвалідністю. Нові технології роблять пересування комфортним і зручним.
Роботизовані екзоскелети для людей з паралічем
Портативний екзоскелет WalkON Suit F1 створили в KAIST. Він допомагає людям із паралічем ходити, долати перешкоди та навіть підійматися сходами.
Екзоскелет важить 50 кг. У ньому є 12 сенсорів і двигунів, які повторюють рухи людини — це дає змогу тримати рівновагу та керувати тілом. WalkON Suit F1 може сам під’їхати до людини у візку та «прикріпитися» без сторонньої допомоги. Його можна надягти, навіть не встаючи з крісла колісного.
Такі технології допомагають людям бути більш рухливими, незалежними та менше потребувати допомоги інших.
Роботи–компаньйони для підтримки людей з інвалідністю
Hyodol — це робот, створений для допомоги літнім людям та людям з інвалідністю. Він нагадує про прийом ліків, слідкує за емоційним станом і спілкується з користувачем, щоб той не почувався самотнім. Робот може допомагати у щоденних справах і бути підтримкою та компанією.

Станом на липень 2023 року в Південній Кореї вже працювали близько семи тисяч таких роботів — особливо для тих, хто живе один.
Країна активно розвиває технології, і водночас дбає про важливі речі — наприклад, про підтримку людей з інвалідністю чи порушеннями здоров’я. Такі приклади надихають, бо показують, як технології можуть покращувати життя кожного.





