NPV

За часту школи намагаються перезавантажити це всебе але навчальні плани часто не відповідають реаліям сучасної війни. Вони можуть містити застарілу інформацію про радянську зброю або ж обмежуватися лише теорією без практичного закріплення. Молодь не отримує знань про домедичну допомогу за протоколом TCCC, про сучасні засоби зв’язку, тактичну медицину, або інженерну підготовку.

Детальніше послухати про національне-патріотичне виховання ви можете в моєму подкасті.

Цей розрив між картинкою та реальністю виник через стару систему, де головне — не результат, а красивий звіт. Школа просто хотіла показати, що “все зроблено”: повісили прапор, провели лінійку, написали протокол. Справжня мета — навчити молодь бути свідомими громадянами та захисниками — була втрачена. Патріотизм став схожий на примусовий ритуал, що викликав лише опір і байдужість.

Викладачі цих центрів – це окрема категорія людей, які працюють за принципом: «Батьківщина у небезпеці, а моя зарплата у шоці». Вони функціонують не завдяки державній підтримці, а всупереч їй. На папері вони отримують свої 10 тисяч гривень, чого ледь вистачає на оплату комунальних послуг та, можливо, на новий свисток для польових тренувань.

Там намагаються змінити саму місію виховання, переходячи від абстрактного гасла «любити Україну» до практичної дії. Патріотизм у 21 столітті , як його визначають педагоги та директори, це дія, відповідальність, участь у житті громади, волонтерство, громадська активність. Ці центри, яких сьогодні не так багато по всій країні , роблять ставку на ефективні форми роботи : нескінченні лекції замінені на тренування,, квести та заняття у польових умовах. 

Лекція від командира РДК для учнів ЦНПВ.

 Також не слід забувати про парамілітарні організації такі як  «Центурія» та «Права молодь».  Ці  дві організації є молодіжками: 3 армійського корпусу та Правого Сектору. В таких організаціяї  молодь шукає сенс, дію та ідентичність, яких бракує у шкільних кабінетах із портретами та гаслами.

В особисту спілкуванні один з членів Правої Молоді мені сказав:

Головна помилки держави- Бюрократія і повільність. Ми даємо молоді швидку відповідь: дисципліну та ідею. Ми не чекаємо, поки держава прокинеться, ми діємо. А держава нехай вирішить, чи вона з нами, чи і далі буде писати нудні звіти.”

Детальніше познайомитись з громадськими паро-мілітарними організаціями можете у моєме віде подкасті.

Молодь іде туди, де патріотизм є синонімом тренування, подолання труднощів, взаємодопомоги та відповідальності. Це створює потужний соціальний ліфт для молодих людей, які шукають сенсу, перетворюючи їх з об’єктів виховання на суб’єктів національного спротиву.

 З іншого боку, це дасть змогу запобігти можливій радикалізації чи відхиленню від демократичних цінностей, інтегруючи їхню енергію в єдиний, підконтрольний державі, але гнучкий процес виховання.

А тепер — контраст, який неможливо ігнорувати. Російська «Юнармія» – це системна ідеологічна обробка, де дітей закохують у культ війни, насильства та сліпої покори. Це структура, де з дитячого віку формують не громадян, а майбутніх вбивць, мародерів та ґвалтівників  для яких автомат важливіший за совість, а наказ — вищий за життя.

«Юнармія» у 2025 році отримала з федерального бюджету РФ майже 1 мільярд рублів (близько $10-11 млн ) Середня зарплата педагога-вихователя стартує від  57 тисяч рублів ( 30 тис. грн.). В свою чергу український педагог центру-національно патріотичного виховання  в середньому отримує  10 тисяч гривень. Цей фінансовий розрив — це не просто цифри, це прямий показник пріоритетів:  рашисти інвестують у майбутнє окупації та ненависті, а ми дозволяємо нашому вихованню фінансуватися за залишковим принципом.

Особливо цинічним є те, що «Юнармія» активно вербує дітей із тимчасово окупованих територій України. Для російської системи це — зручний матеріал: діти, відірвані від нормального українського інформаційного середовища, стають легкою мішенню для пропаганди. Їх залучають до таборів, «патриотичних зборів», стройових занять, переконуючи, що окупація — це «визволення», а Росія — їхній «справжній дім». Фактично це примусове перекроювання ідентичності, спроба виховати із українських дітей слухняних адептів «руского міра» та майбутній ресурс для імперської армії. Це вже не виховання, а пряма насильницька асиміляція, замаскована під дитячу «організацію».

Україна не може й не має права повторити цей шлях. Але, дивлячись на російську «Юнармію», ми повинні усвідомити: проти нас ведеться тотальна війна на знищення, яка охоплює не лише фронт, а й свідомість поколінь.

 Ми не можемо вимагати від висококваліфікованого ветерана чи вмотивованого педагога працювати за зарплату, яка не покриває базових потреб. Гідна оплата, забезпечення сучасним обладнанням та регулярне підвищення кваліфікації повинні стати стратегічними пріоритетами. Держава має усвідомити, фінансування патріотичного виховання має бути переведено з категорії “залишкового” на “пріоритетне” в рамках загальної оборонної стратегії.

«Міжнародний Вимір Місії: Порівняння Зарплат у Сфері Національно-Патріотичного Виховання»

Національно-патріотичне виховання є стратегічним пріоритетом у багатьох державах світу, які прагнуть зміцнити свою національну ідентичність та суверенітет.

Наше завдання — виховувати живих, мислячих, відповідальних громадян, а не запрограмованих фанатиків. Тому ми повинні займатися вихованням, але робити це інакше: не виховувати лояльних виконавців, а формувати свідомих і вільних архітекторів своєї країни.